Kundmatris för finansgrupp


Kravet var även att kunderna löpande skulle kunna märkas upp i kundbasen med dessa parametrar så att de gick att agera på för marknadsföring, uppföljning och kundvård.

Moderamen gick in som Senior advisor i arbetsgruppen i förstudiefasen och bidrog med erfarenhet och råd för inriktning och metodval. I genomförandefasen tog vi ett större direkt ansvar för själva framtagandet av modellerna och förankringen av dessa i finansgruppen, samt nödvändiga åtgärder för regelefterlevnaden av dataskyddslagstiftning vid behandlingen av personuppgifterna i samband med modellerna.

Totalt genomfördes över 100 workshops och utbildningar med olika strategiska och operativa avdelningar och grupper inklusive företagsledningen för att ta fram och utvärdera modellerna.

Exempel på leverabel – Anonymiserad kundmatris för privatmarknaden

Ett av de viktiga slutresultaten för den här typen av projekt är att kunna mappa in alla kunder i den så kallade ”kundmatrisen” där det blir tydligt vilka kundgrupper som bidrar mest till företagets resultat och var eventuell potential för mer- och korsförsäljning borde finnas.

Nedan är den anonymiserade kundmatrisen för finansgruppen för privatmarknaden som visar att 25% av kunderna stod för 72% av den totala lönsamheten och det var i synnerhet segment 3, 4 och 5 som var mest lönsamma.

Vill ni också ta fram ert företags kundmatris? Lämna dina uppgifter nedan så hör vi av oss!


Är du intresserad av att få kontakt med oss för dialog om vi kan hjälpa dig och ditt företag med något? Lämna dina uppgifter nedan så hör vi av oss snarast!