Kundmatris för finansgrupp
Moderamen ledde arbetet att definiera och etablera två marknadssegmenteringsmodeller (en för privatmarknaden och en för företagsmarknaden) för en stor svensk finansgrupp. Även modeller för att beräkna kundernas lönsamhet tvärs produktgrupper togs fram.
Resultatet visade att 25% av privatkunderna stod för 72% av den totala lönsamheten för privatmarknaden och att det i synnerhet var tre marknadssegment som drev kundlönsamhet.
Utifrån dessa resultat kunde finansgruppen skapa specifika och agerbara marknads- och kundstrategier.
Nyfiken på att göra samma resa? Läs mer nedan eller kontakta oss direkt.
Problemet
En stor svensk företagsgrupp inom finansbranschen ville etablera en gemensam bild av hur man såg på olika strategiska kundgrupper inom privatmarknaden respektive företagsmarknaden. Dels utifrån demografi, behov och preferenser, men även utifrån ett kundlönsamhetsperspektiv. Detta kallar vi inom Moderamen för ”Customer Intelligence”.
Kravet var även att kunderna löpande skulle kunna märkas upp i kundbasen med dessa parametrar så att de gick att agera på för marknadsföring, uppföljning och kundvård.
Metoden
Moderamen gick in som Senior advisor i arbetsgruppen i förstudiefasen och bidrog med erfarenhet och råd för inriktning och metodval. I genomförandefasen tog vi ett större direkt ansvar för själva framtagandet av modellerna och förankringen av dessa i finansgruppen, samt nödvändiga åtgärder för regelefterlevnaden av dataskyddslagstiftning vid behandlingen av personuppgifterna i samband med modellerna.
Totalt genomfördes över 100 workshops och utbildningar med olika strategiska och operativa avdelningar och grupper inklusive företagsledningen för att ta fram och utvärdera modellerna.
Resultatet
Projektet levererade modellerna enligt plan och de implementerades i gruppens gemensamma kundregister, utbildningsmaterial togs fram, en intern intranätsida för gemensamma kundinsikter runt modellerna etablerades och flertalet kundbasanalyser och standardrapporter där möjlighet att bryta ner exempelvis försäljning, marknadsandelar och churn för de olika segmenten och lönsamhetsgrupperna blev tillgängliga för de olika företagen i gruppen.
Exempel på leverabel – Anonymiserad kundmatris för privatmarknaden
Ett av de viktiga slutresultaten för den här typen av projekt är att kunna mappa in alla kunder i den så kallade ”kundmatrisen” där det blir tydligt vilka kundgrupper som bidrar mest till företagets resultat och var eventuell potential för mer- och korsförsäljning borde finnas.
Nedan är den anonymiserade kundmatrisen för finansgruppen för privatmarknaden som visar att 25% av kunderna stod för 72% av den totala lönsamheten och det var i synnerhet segment 3, 4 och 5 som var mest lönsamma.
Vill ni också ta fram ert företags kundmatris? Lämna dina uppgifter nedan så hör vi av oss!
Är du intresserad av att få kontakt med oss för dialog om vi kan hjälpa dig och ditt företag med något? Lämna dina uppgifter nedan så hör vi av oss snarast!