Marketing Technology
När ett företag har gjort sin hemläxa avseende Customer Intelligence och Customer strategy behöver de i nästa steg kravställa på vilket typ av systemstöd de behöver.
Oavsett om ni redan har system på plats eller behöver börja från noll kan Moderamen hjälpa er med utvärdering och kravställning, men även att etablera arbetssätt för förvaltning och vidareutveckling av systemen.
Läs mer nedan eller ta kontakt direkt.
Vad är Marketing Technology?
På samma sätt som vi benämner Marketing Automation som ett samlingsbegrepp för alla typer av datadriven automatiserad kommunikation benämner vi samtliga systemlösningar som tillhandahåller stöd för dessa processer för ”Marketing Technology” (MarTech). Här skulle vi dock hävda att detta begrepp är mer vedertaget som samlingsbegrepp än Marketing Automation är för processerna.
I en ideal värld börjar man bygga sin infrastruktur för Marketing Technology från ett vitt papper, men så ser det tyvärr sällan ut i den verkliga världen för ett företag som inte är helt nystartat. Till exempel så har de flesta byggt upp parallella strukturer (silos) för analys och personalisering av webb/app respektive andra kanaler som e-post, kundservice, telemarketing. Dessa går inte alltid i takt. Många företag satsar idag på att skapa ett kunddatalager specifikt för marknadsföring – så kallade ”Customer data platforms” (CDP). Det kan vara en bra idé, men här kan det bli besvärligt att följa GDPR och annan dataskyddslagstiftning.
System är viktiga – men inte viktigast
Många tror dessutom att IT-system automatiskt gör dem mer kundorienterade och datadrivna men inser inte vilket förarbete med strategi, databearbetning, processorientering som krävs för att få ut ens det mest basala av dagens mycket avancerade system.
Landskapet för Marketing Technology ökar dessutom exponentiellt och leverantörer lovar – som alltid – att just deras system löser i princip allt, vilket aldrig är sant.
Moderamen är helt fristående konsult och samarbetar inte med någon systemleverantör. Vår inställning till system är att det finns många bra system på marknaden även om vissa passar olika branscher/affärsmodeller bättre än andra. Det viktigaste är att ha ett strategiskt, operativt och systematiskt kommunikationstänk som systemet kan stödja och därmed göra företaget bättre på att hantera sin data och sina kundrelationer.
Vår rekommendation
Vi rekommenderar därför våra kunder att inte starta förändringsarbetet i att välja system utan istället börja med att definiera tydliga kund- och kommunikationsstrategier samt få ordning på sin Customer Intelligence för att bättre förstå vilka krav som finns. Ibland blir slutsatsen att man klarar sig på befintliga system, men det allra viktigaste är oftast att få till en långsiktig och holistisk plan för hela Marketing Technology-området för att minimera risken för cementering av silotänkande mellan exempelvis egen webb, digital marknadsföring hos tredje part och mer traditionell kampanjhantering via e-post, sms, TM.
Är du intresserad av att få kontakt med oss för dialog om vi kan hjälpa dig och ditt företag med något? Lämna dina uppgifter nedan så hör vi av oss snarast!