Customer Strategy
Kundstrategier bör styras av företagets övergripande mål som brukar handla om antingen tillväxt eller lönsamhet, och ibland båda. Handlar det om att skaffa fler kunder? Eller sälja mer till befintliga kunder? Eller båda? Vad kostar det i så fall?
Oavsett övergripande strategi påverkar det hur man bör jobba med alla fyra ”P:na” (Product, Price, Place, Promotion).
Moderamen kan hjälpa er att ta fram kundstrategier som är integrerade med era övergripande mål.
Läs mer nedan eller kontakta oss direkt.
Det behövs olika kundstrategier
För att veta vilket jobb kundkommunikationen ska bidra med måste man ha kundstrategier. Vi skriver medvetet strategier i plural då själva grunden i kundorienterat företagande handlar om att anpassa kommunikation och erbjudanden efter de olika segmenten på marknaden. Och kunder har olika behov och är olika lönsamma för ett företag – alltså kan man inte bemöta och bearbeta alla kunder på samma sätt.
När ett företag fått ordning på sin Customer intelligence brukar kundstrategierna för olika kundgrupper framträda nästan automatiskt. Det är till exempel naturligt att ett företag som lönsamhetskategoriserat sina kunder och kommit fram till vilka som är de mest lönsamma att de vill säkerställa att dessa är nöjda och vill stanna kvar som kunder. För kommunikationen kan det innebära mindre fokus på merförsäljning – eftersom kunderna redan är mycket lönsamma – och mer på att visa dessa kunder uppskattning genom att ge dem förmåner eller extra bra erbjudanden.
På samma sätt kan det utkristalliseras att ett företag har mycket låg marknadsandel i ett marknadssegment. Slutsatsen kan då vara att det finns en potential i detta segment men att det krävs ompaketeringar, prisjusteringar, ett nytt varumärke eller ett annat sätt att kommunicera företagets befintliga erbjudanden till detta segment för att öka penetrationen. Strategin skulle då vara att lägga mer resurser och energi på detta segment. En annan slutsats skulle kunna vara att det är för dyrt att öka marknadsandelen och därför blir kundstrategin att lägga så lite resurser som möjligt på detta segment.
Strategierna måste följas upp och omprövas
Kundstrategier ska inte vara skrivna i sten utan bör omprövas och uppdateras årligen, dock inte mer ofta än så då det finns risk att strategierna urvattnas och att det inte går att se resultat utifrån dem.
Vi rekommenderar att ni jobbar med dessa frågor i någon form av ”strategiskt årshjul” och vi kan hjälpa er med att både sätta processen för arbetet och att få till ett bra innehåll.
Är du intresserad av att få kontakt med oss för dialog om vi kan hjälpa dig och ditt företag med något? Lämna dina uppgifter nedan så hör vi av oss snarast!