Moderamen och en av de fyra stora mobiloperatörerna i Sverige har tecknat avtal om samarbete inom området Customer Relationship Management (CRM). Samarbetet innebär att Cecilia Arneving Juhlin, grundare till Moderamen, går in som tillfällig CRM- och Kundanalyschef till sommaren med uppdrag att dels driva den dagliga verksamheten och dels leda arbetet med att ta fram och implementera en ny CRM-strategi inom både affärsområde Konsument och affärsområde Små- till medelstora företag.
”Det känns kul att återvända till telekomsektorn” säger Cecilia som i början av 2000-talet hade motsvarande roll på Tele2 . ”Utmaningen ligger i att skapa balans mellan fokus på försäljning till nya kunder och att ta hand om befintliga kunder. Ändå sedan mitten av nittiotalet har i princip alla mobiloperatörer fokuserat på nyförsäljning och att bygga kundstock, men det mest effektiva sättet att idag bygga kundstock och lönsamhet är att se till att de kunder man har vill stanna eftersom penetrationen är över 100%. Det kräver dock ett förändrat mindset hos ledningen, ett annat arbetssätt i organisationen och nya grepp på KPI:er för att lyckas.”