Meta-pixeln skördar fler offer

IMY missar återigen Metas personuppgiftsansvar

Apohem har dock insett detta och hävdar ett gemensamt personuppgiftsansvar men IMY väljer att inte ta ställning till detta!? Även Apohem säger sig inte förstå hur AAM (Advanced automatic matching) har blivit aktiverad. (Avanza sa samma sak). Apoteket skyller på sina medarbetare men gissar också att anledningen är att funktionerna var väldigt lätta att aktivera. Gissningsvis var ju inte heller informationen från Meta (som själv anser sig gemensamt personuppgiftsansvarig för insamlingen av uppgifterna med hjälp av pixeln) särskilt tydlig.

Kommer inte Meta lite väl enkelt undan i alla dessa tillsynsärenden? Hade Avanza Bank, Apoteket, Apohem och gissningsvis Länsförsäkringar, apotea.se och Kry (som också är under tillsyn för samma behandling men där vi fortsatt väntar på besluten) hamnat i den här soppan om Meta varit tydligare i sin information om vad funktionen AAM innebar? Vad tror ni?

Behandlingen omfattas av LEK!

Det är också olyckligt att IMY i sin iver att bevisa att de är behörig tillsynsmyndighet skriver att uppgifterna inte ”lagras i eller hämtas från abonnentens terminal” vilket de gör. Detta bevisas även av att de senare skriver att överföringen inte skett för de webbplatsbesökare som nekat marknadsföringskakor. Hmmm, hur går detta ihop?

Jag har inga bekymmer med att IMY är behörig tillsynsmyndighet. Men jag tycker det är mycket olyckligt att de skriver på detta sätt då det kan tolkas som att spårning med hjälp av pixeln + Metakakor inte omfattas av LEK (och därmed inte kräver samtycke för spårningen) vilket den absolut gör!


Vill du gå ännu mer på djupet i dessa frågor? Här Cecilias presentation på ett webinar i början av augusti i ämnet anordnat av cookiebanner-leverantören Cookie information:


Publicerat

i

, ,

av

Betyg: 1 av 5.

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *