GDPR är ”äntligen” här!

Världen rasade inte. Företag snurrar på som tidigare. Marknadsföring fortsätter att dimpa ner i våra inboxar från kreti och pleti. Vi förföljs fortfarande på internet av det där hotellet i Sorrento som vi kikade på på den där hotellbokningssajten för drygt fyra månader sedan..

Kort sagt – GDPR:s avtryck på marknadsföringsvärlden är ännu inte överväldigande förutom att vi dränktes av mail veckorna innan den 25:e maj där alla aktörer bedyrade hur mycket vår personliga integritet betyder för dem och att de har uppdaterat både kund- och produktvillkor, integritetspolicys och cookie-information på längden och tvären.

Det som är intressant är hur många olika tolkningar av lagen som har gjorts. Från att vissa aktörer känt sig tvingade att hämta in helt nya samtycken för allt möjligt till ”du behöver inte göra någonting”. Det behöver inte vara fel – om en aktör haft dålig koll på PUL innan så är det ju rätt tänkt att göra det ordentligt nu, medan de som vet att de haft ordning på torpet sedan tidigare inte behövt vända uppochner på hela verksamheten och be kunder om att ta ställning till än det ena och än det andra.

Det som jag tyckte var roligast att notera är att de flesta inte har koll på hur de ska gallra sina register – jag fick mail från alla möjliga konstiga företag där jag är helt säker på att jag inte haft med dem att göra på minst 10 år. Så genom att skicka ut sitt ”vi bryr oss om din personliga integritets-mail” bevisade de att det gör de inte alls – då hade de tagit bort min personuppgifter från deras databas för länge sedan!

Det mest positiva att se tycker jag att så många förstått att man inte kan fortsätta med villkorade cookie-samtycken där man tvingar besökaren att godkänna cookies för en hel rad onödiga funktioner ”genom att surfa vidare på den här siten” utan möjlighet att säga nej till åtminstone vissa av dessa ändamål.

Även Facebook har det lite svettigt med hur de ska tillgodose annonsörernas krav på att enkelt kunna återkalla enskilda kunders samtycken för annonsering via deras Custom Audience-lösning utan att behöva ta bort hela urvalet. Det är också oklart om de kan tillhandahålla möjlighet till registerutdrag för dessa funktioner. Detta måste de lösa snarast annars kommer de att tappa mycket affärer misstänker jag då stora annonsörer inte vill riskera böter på grund av Facebook. Fortsättning följer med stor säkerhet..


Publicerat

i

av

Etiketter: