Dataskyddsutbildning för marknadsförare

Som marknadsförare idag behöver man inte bara förstå alla möjligheter som digitalisering och datadriven marknadsföring medför för att leverera en relevant och god kundupplevelse.

Man måste även veta vad man enligt GDPR får göra med kunders och prospekts personuppgifter.

Moderamen har därför tagit fram en pragmatisk dataskyddsutbildning för marknadsförare som vi kan skräddarsy för just ditt bolag.


Svårt att förstå vad juristerna säger?

Det har hänt en hel del sedan GDPR infördes 2018. Förutsättningarna för digital marknadsföring ändras dessutom kontinuerligt på grund av teknikutveckling, rättspraxis utvecklas och kunders medvetenhet om sina rättigheter ökar.

Som marknadsförare är det inte alltid lätt att förstå vad juristerna säger. Vad får man egentligen får göra? Många gånger upplever man att de bara säger ”nej” men man förstår inte varför.

Moderamen har därför tagit fram en pragmatisk dataskyddsutbildning för marknadsförare som hjälper er att göra rätt utan att alltid behöva förstå det finstilta i juridiken bakom. Då vi själva inte är jurister utan marknadsförare med mångårig erfarenhet talar vi ert språk och har mycket bra förståelse för hur era processer, rutiner, data och system fungerar. Innehållet i utbildningen är dock kvalitetssäkrad av jurister från olika branscher samt Swedma (Swedish Data Marketing Association).

Utbildningen är normalt ungefär två halvdagar men vi skräddarsyr den för just ert företag. Vi kan köra på plats hos er eller digitalt – även om vi rekommenderar att vi ses fysiskt om det är möjligt.

Dataskyddsutbildning för marknadsförare – innehåll

  • Vilka lagar som reglerar datadriven marknadsföring.
  • Hur ni bör informera kunder om er personuppgiftsbehandling.
  • Vad som gäller för ”vanlig” direktmarknadsföring via brev, e-post, sms, telemarketing och robotsamtal till prospekts och befintliga kunder.
  • Vi reder ut allt kring cookies och andra spårningstekniker, samtycken och hur ni får använda de insamlade uppgifterna.
  • Hur ni ska hantera programmatiska köp och retargeting för annonsering på sociala medier.
  • Vad reglerna är för att få styra innehåll på egen webbplats baserat på besökarens surfhistorik.
  • Vad som gäller för profilering och analys.
  • Hur länge ni kan spara er kunddata för marknadsföring.
  • Vad ert ansvar som personuppgiftsansvarig är i relation till eventuella samarbetspartners som hanterar era kunders personuppgifter.
  • Hur ni säkerställer att era kunder kan få ett snyggt och begripligt registerutdrag avseende de uppgifter ni behandlar för marknadsföring.

Prissättning för hela eller delar av utbildningen beror på antal medarbetare. Förutom detta kan ni självklart köpa extra konsultstöd enligt överenskommelse.


Är du intresserad av att få kontakt med oss för dialog om vi kan hjälpa dig och ditt företag med något? Lämna dina uppgifter nedan så hör vi av oss snarast!