Den 1-3 maj var det dags för Gartners årliga CRM konferens i San Diego. Vi var på plats för att ta del av det senaste inom området avseende strategi, analys, arbetssätt och system. Vi var också spända på vad de hade att säga kring det heta ämnet ”Big data”!
Konferensen var uppbyggd kring tre delområden; Understand, Engage och Deliver där Understand fokuserade på strategi, analys, organisation och styrning. Engage handlade om marknadsföring/sociala media och Deliver behandlade främst kundservice och mobilitet.
Givet Moderamens inriktning valde vi främst att gå på sessioner kring Understand, men även några rörande multi channnel marketing och kampanjhantering (Engage).
Det var mycket inspirerande! I synnerhet Scott Nelsson, Ed Thompson och Partha Iyengar höll mycket intressanta och initierade presentationer om kundstrategi, organisation och styrning. Budskapet är tydligt från Gartner; företag som inte ser på CRM och kundorientering som en affärsstrategi utan enbart som en taktisk lösning på befintliga problem kommer att ohjälpligt halka efter konkurrenterna. De frågar helt enkelt ”How different can your firm be in 2020?”