It’s not what you sell – It’s what you stand for

Publicerat av Cecilia den

Vi vill rekommendera den här boken för alla er som är i någon form av ledningsposition inom näringslivet eller offentlig förvaltning. Eller som funderar på att starta eget. Den handlar om verksamheter som är drivna av ett högre syfte och vad verksamheter som har tappat bort sitt syfte kan göra för att komma på rätt spår igen.

Roy M Spence Jr driver sedan många år tillbaka en mycket framgångsrik reklambyrå i Austin, Texas och hans firma började reflektera över varför det var så mycket lättare och roligare att jobba med vissa klienter än med andra? Svaret kokade ner till att de roliga kunderna var företag och offentlig verksamhet som drevs av ett högre syfte än att bara tjäna pengar. De insåg också att de fick svårt med sin egen etik och moral när de skulle hjälpa klienter som bara ville marknadsföra sina produkter och tjänster till vilket pris som helst, t ex genom att ljuga om produktens fördelar. Det blev i slutänden inte bra för någon.

Paradoxen med verksamheter som drivs av ett högre syfte än att vara mycket lönsamma är att de oftast är lönsammare än de som enbart fokuserar på det. Låter det rörigt? I så fall ska du läsa den här boken!

 

Kategorier: Aktuellt